Harrastemoottoriurheilun Keskusjärjestö Ry

Ajankohtaista

Tekniikkasäännöt HaMu 2019

9.11.2018

TEKNIIKKASÄÄNNÖT HAMU 2019



1. Luokittelu ja määritelmät HR luokkaan 2WD


1.1 Harrasteralli autot tulee olla Trafin ohjeistuksen mukaisia tieliikennekelpoisia, rekisteröityjä tai siirtolupa ehdon täyttäviä ajoneuvoja. Kuljettajat ovat velvollisia tämän laillisuuden tarvittaessa toteen näyttämään, sekä kaikissa luokissa näitä tekniikkasääntöjä noudattamaan.

 

1.2 Ajoneuvojen luokitus

 Auton ei tarvitse olla luokiteltu kansallisesti tai kansainvälisesti.

 

1.3 Moottori

 Moottorin osalta alkuperäisen moottorin saa korvata saman merkin sarjatuotanto moottorilla, sylinteriluku säilytettävä alkuperäisenä, kuutiotilavuus saa kasvaa 25% mallisarjan suurimmasta mallista.
Moniventtiili kansi sallittu, billet kannen tai turbon käyttö kielletty.

Moottorin tilavuus luokittain alle 1400cc, alle 1650cc, alle 2250cc ja yli 2250cc

Moottorin jäähdyttimen on sijaittava alkuperäisellä paikalla.

Autoissa käytettävä polttoaine on vapaa, huomioiden tieliikenne määräykset.


1.4 Voimansiirto ja akselit

Vaihteisto, kytkin ja kardaani vapaa, taka-akselin alkuperäinen tyyppi täytyy säilyttää.

Taka-akseli säilytettävä omalla paikallaan.

Etuakselin on oltava auton alkuperäinen tai luokiteltu, vahvistukset sallittu.

Toimiva peruutusvaihde on oltava.

Mikäli tukivarret edessä/takana eivät ole alkuperäisiä, on niiden valmistajalta oltava kuvallinen dokumentointi.

Etuakseliston on oltava auton alkuperäinen tai luokiteltu, vahvistukset on sallittu.

Taka-akseli tukitankojen kiinnityspisteet koriin vapaat, rajoitettu eteenpäin takapenkin etureunan kohdalle, +50 mm eteenpäin siirto sallittu.

Pyörännavat vapaat.

 

1.5 Korin muutokset ja hinaus pisteet

Iskunvaimentimien kotelot vapaat.

Kardaanitunnelin etuosan laajennus sallittu etuosasta taaksepäin 300mm, leveys suunnassa 100mm ja korkeus suunnassa 50mm.

Takaosan laajennus ja jatke eteenpäin takapenkin etureunalle eteenpäin +100mm.

Pakosarjan ja -putkiston vaatimat muutokset koriin sallittu.

Pakoputkiston on päätyttävä auton takahiekkapellin takapuolelle.

Etu/takapyörien koteloiden suurennus sallittu.

Koriin kuuluvia kit-/levikesarjoja voi käyttää.

Etulokasuojat ja etu/takaluukut vapaat, alumiini, lasikuitu tai vastaava materiaali sallittu.

Tuulilasin on oltava alkuperäistä kerroslasia vastaava materiaalia.

Muut lasit vapaat, polykarbonaatti 4mm, etusivuikkunat avattavat tai luukulla. Ei kokonaan avattavat etusivu ikkunat on tarvittaessa pystyttävä painamaan oven sisään tai poistamaan ilman työkaluja.

Moottoritilan ja ohjaamon välistä paloseinän paikkaa ei saa muuttaa. Paloseinän on oltava tiivis ja suojaava ohjaamon ja moottoritilan välissä.

Hinaus pisteet on oltava edessä ja takana. Hinaus pisteiden sijaintipaikka merkittävä selvästi havaittavalla nuolella.

 

 

1.6 Jarrut

Jarrut vapaat

 

1.7 Ohjaus

Ohjaus on vapaa, alkuperäinen tyyppi säilytettävä, ohjaustehostimen voi lisätä tai poistaa.

 

1.8 Jousitus ja iskunvaimennus

Jousitus/iskunvaimennus vapaa.

 

1.9 Akku, sijainti ja kiinnitys.

Akun alkuperäinen sijainti alkuperäisellä paikalla moottoritilassa tai paloseinällä varustetussa tavaratilassa on akku vapaa.

Akun sijaitessa ohjaamossa tai paloseinättömässä tavaratilassa on akun oltava kuiva- tai hyytelöakku.

Akun plus (+) napa oltava suojattu.

Akun on oltava omassa telineessä tukevasti kiinnitetty koriin metallikiinnikkein vähintään kahdesta pisteestä.

Hyytelö-/nesteakku koteloitava.

 

1.10 Polttoainejärjestelmä ja nestelinjat.

Nestelinjat saavat kulkea ohjaamon läpi, niissä ei saa olla mitään jatkoliitoksia.

Nestelinjat on suojattava kulumista ja iskuja vastaan.

Jäähdytysnestelinja ei saa kulkea ohjaamossa.

Voiteluöljy linjan kulkiessa ohjaamon läpi, on se valmistettava lentokonelaatuisesta teräspunos materiaalista.

Alkuperäinen polttoainetankki voidaan korvata ns. turvatankilla. Mikäli alkuperäinen tai vastaava tankki korvataan turvatankilla, on sen sijaittava paloseinällä varustetussa tavaratilassa tai se on koteloitava nestettä läpäisemättömällä kotelolla.

 

1.11 Lämmityslaite

Lämmityslaite vapaa.

 

1.12 Penkit ja niiden kiinnitys

Penkit ehjät, kilpailukäyttöön valmistetut, ns kuppi-istuimet, ns korvaläppäpenkkejä suositellaan. Penkinraudat kiinnitys valmistajan reikiin materiaali teräs/alumiini

Penkin kiinnityksessä voidaan käyttää auton alkuperäisiä kiinnityspisteitä. Mikäli penkin kiinnitys tapahtuu muuten (penkin kiinnitys raudoin), suositellaan kiinnitykseen käytettäväksi poikki putkia, materiaali teräs minimissään 35x35x2,5 35x2,5 pyöreä   20 x40x2,5 profiilia, mitat millimetreinä.  Kiinnitys koriin vähintään 40 cm2x3 mm kiinnityslapuin. Kiinnityslaput koriin ympärihitsatut.

Lattiakiinnitys sallittu. Kiinnityspisteiden kohdalta on lattia vahvistettava 120 cm2 kokoisin ja 3 mm paksuisin vahvikelapuin, jotka on ympärihitsattu koriin.

 

1.13 Turvavyöt ja niiden kiinnitys.

Turvavöiden on oltava ehjät, 6 pisteen vyöt mitkä on hyväksytty kilpailukäyttöön.

Turvavyön kiinnitys pisteet koriin on vahvistettava 60 cm2 kokoisin ja 3mm vahvuisin vahvikelapuin, Alkuperäistä kiinnitys paikkaa voi käyttää, silloinkin suositellaan minimissään 60 cm2 ympäri hitsatuin vahvikelapun käyttöä. Takavyön kiinnitys turvakaariputkeen tai muutoin koriin hitsattavalla/pultattavalla vahvikelevyllä, jonka minimi mitat ovat 60 cm2x3 mm paksu. Kaikissa turvavyön kiinnitystavoissa on turvavyön valmistajan ohjeet huomioitava ja tehtävä niiden mukaisesti.

 

1.14 Turvakaaret.

 

Säännöt päivityksessä, julkaistaan mahdollisimman pian.

 


 

 

1.15 Renkaat

Kesärenkaat ovat vapaat.

Talvirenkaissa käytettävän nastan kokonaispituus enintään 20 mm, rungon halkaisija 9 mm, kärkiosan halkaisija vähintään 2,5 mm, kärkiosan poikkileikkaus pyöreä. Nastojen määrä 20 kpl renkaan kulutuspinnan neliödesimetriä kohden.

 

1.16 Sammutin

Yksi 2 kg pakollinen, suositellaan kahta. Sammuttimissa oltava hyväksytyn sammutinhuollon tarkastus merkintä, joka on maksimissaan yhden vuoden vanha.

Sammuttimen kiinnitys telineeseen on tehtävä kahdella kiinnityspannalla, suositellaan valmistajan omia kiinnitys pantoja.

Sammuttimen teline on kiinnitettävä tukevasti koriin.

Sammuttimista toinen on sijoitettava niin, että miehistö saa sen helposti esiin turvavöitä irrottamatta käsiinsä.

 

1.17 Turvavyöleikkuri

Turvavyöleikkureita on oltava kaksi kappaletta sijoitettuna niin, että kuljettaja saa leikkurin turvavöitä irrottamatta käsiinsä

 

1.18 Ensiapulaukku, SOS- ja OK-kyltti

Ensiapulaukun on oltava tieliikenteeseen soveltuva. Kilpailijapari vastaa itse siitä, että laukussa on laukun sisällysluettelossa mainitut ensiapu varusteet.

Ensiapu laukku on oltava kiinnitetty toisen kuljettajan istuimen taakse. Laukun paikasta on oltava merkintä takasivulasissa.

 

1.19 Öljyn imeytysmatto

Öljynimeytysmatto on sijoitettava kilpa-autoon niin, että se on käyttövalmiina mahdollisen nestevuodon sattuessa.

 

1.20 Varoituskolmio

Varoituskolmioita on oltava kaksi kappaletta hyvin kiinnitettynä ja helposti saatavissa paikoissa. Varoituskolmiota on käytettävä niin, että ulosajon tai vahingon sattuessa on toinen kolmioista sijoitettava auton välittömään läheisyyteen ja toinen 100-150 metrin päähän autosta sille puolen tietä missä auto on.

 

 

2. Proto luokka

 

2.1.Säännöt

Säännöt samat kuin HR 2WD luokassa alla olevin vapautuksin.

 

2.2 Moottori

Moottori on vapaa, sylinteriluku täytyy säilyttää alkuperäisenä (esimerkiksi 4 syl), lukuun ottamatta auto mallit joihin auton valmistaja on vaihtoehtoisesti valmistanut muilla sylinteri luvuilla (esimerkiksi 5-6 syl).

Moottoria voi viedä taaksepäin.

Turbo sallittu.

Sprinteissä ja moottoriradoilla on moottori vapaa.

 

2.3 Kardaanitunneli ja paloseinä

Kardaanitunnelin etuosan laajennus sallittu etuosasta taaksepäin 300mm, leveys suunnassa 100mm ja korkeus suunnassa 50mm.

Sprinteissä ja moottoriradoilla on moottoritilan ja ohjaamon välisen paloseinän siirto sallittu mitä moottorin asennus moottoritilaan vaatii.

 

2.4 Akselimassat

Auton valmistajan ilmoittamaa etu- ja taka-akselin suurinta kuormaa ei saa ylittää.

 

2.5 Taka-akseli

Taka-akseli on vapaa.

 

3. Classic

 

3.1 Classic luokan ajoneuvot ja luokitus

Auton pitää olla luokiteltu ryhmään 1, 2, 4, N, A Luokitus ennen vuotta 1990.

Auton on oltava luokitustodistuksen mukainen, pois lukien alla olevat erivapaudet.

 

Ryhmät/luokat:

ryhmä 1         alle 1350

                      alle 1650

                        yli 1650

 

ryhmä 2/4      alle 1050

                      alle 1350

                      alle 1650

                       yli 1650

 

ryhmä N/A    alle 1350

                      alle 1650

                       yli 1650

                       neliveto

 

3.2 Erivapaudet

Koriin kuuluvia kit-/levikesarjoja voi käyttää.

Etulokasuojat ja etu/takaluukut vapaat, alumiini, lasikuitu tai vastaava materiaali sallittu.

Tuulilasin on oltava alkuperäistä kerroslasia vastaava materiaalia.

Muut lasit vapaat, polykarbonaatti 4mm, etusivuikkunat avattavat tai luukulla. Ei kokonaan avattavat etusivu ikkunat on tarvittaessa pystyttävä painamaan oven sisään tai poistamaan ilman työkaluja.

 

3.3 Jarrut

Voi korvata toisen merkkisillä, mittojen ja tyypin säilyttävä luokitustodistuksen

mukaisina, jarrulevyjen/-rumpujen/levyjen paksuuden toleranssi + - 2mm

 

3.4 Vaihteisto

Vino tai suorahampainen, muutoin luokitustodistuksen mukainen

 

3.5 Jäähdytin

Jäähdyttimen materiaali vapaa, sijaittava omalla paikallaan

 

3.6 Muut erivapaudet

Erivapauksia voi hakea Hamun tekniikka ryhmältä, joka käsittelee ne tapauskohtaisesti.

 

 

 

 

4. V-luokka

4.1. V-1600

Säännöt samat kuin tällä hetkellä kansallisissa kilpailuissa Suomessa. Vuosimalli vapaa.

 

 

 

 

5. LUOKKA H-2050

 

5.1 Luokitus

Auto ei tarvitse olla luokiteltu, vuosimallirajoitusta ei ole, kuutiotilavuus max 2050cc.

 

5.2   Vapautukset:

Korivahvikehitsaus sallitaan korisaumojen osalta, vahvikepeltien täytyy myötäillä alkuperäistä muotoa. Etu- ja taka-akselien tukivarsien vahvistaminen sallitaan, alkuperäinen muoto täytyy säilyä. Kiinnityspisteet koriin säilytettävä vakiona.

 

5.3 Iskunvaimennus

Yksisäätöinen. toimintatapa, lukumäärä, tyyppi ja kiinnityspisteet säilytettävä vakiona. Vaimennin ei saa olla lisäsäiliöllinen, jousi vapaa.

 

5.4 Vanne

Suurin vannehalkaisija 16”

 

5.5 Jarrut

Vakiojarrut, tehostimen/ABS-järjestelmän saa poistaa, jarrupalat vapaat. Bedalbox tai paineensäätöventtiili sallitaan. Polkimet vapaat.

 

5.6 Moottori

Vakiomoottori, kaasutin/suihkutusjärjestelmä täytyy säilyä alkuperäisenä. Ohjausyksikkö vapaa, imujärjestelmä säilytettävä vakiona, kohdistaminen sallittua. Pakosarja ja pakoputkisto vapaa. Sähköisen kaasun voi vaihtaa mekaaniseen ja kytkinlevyn voi korvata toisenlaisella. Vauhtipyörä ja kytkin vapaa.

Käytettävä polttoaine on huoltoasemalta vapaasti ostettavissa oleva pumppu bensiini.

 

5.7 Tasauspyörästö

Lukko sallitaan, peränvälitys vapaa.

 

5.8 Vaihteisto

Alkuperäisen vaihteiston kuoret säilytettävä, välityssuhde ja rattaat vapaat. 6-vaihteisen vaihteiston voi korvata saman automerkin 5-vaihteisell vaihteistolla. Vaihteidensiirtovivustot vapaa.

 

5.9   Akku HR-säännön mukaan

 

5.10 Verhoilut

Kaikki palava materiaali ohjaamon osalta poistettava. Ovien ja sivuikkunoiden alapuolen verhoilun voi vaihtaa ja korvata 1mm alumiinilla tai 2mm hiilikuidulla

 

5.11 Spoilerit

Saa asentaa. Eivät saa ylittää auton ääriviivoja ylhäältä ja edestä katsottuna. Auton valmistajan kyseiseen malliin tehdyt korikit-sarjat sallitaan.

 

 

 

6. 4WD/LiteR

Vapaa, kuristin ja polttoaine vapaa

 

<< Takaisin