Valikko Sulje

HAASTAVA KISAKAUSI PAKETISSA JA TULEVAA – TURVALLISESTI

Harrasterallia on ajettu kohta yhdeksän vuotta, mutta mistäs Hamun taival alkoikaan – kuka muistaa? Kaikki sai alkunsa muutaman rallikuljettajan toimesta ja ensimmäinen kilpailu oli EKO-10 ralli Kajaanissa 7.1.2012. Kisassa autoja oli mukana 49. Paljon on lunta lentänyt ja ajettu kelloa vastaan kilpaa tuon yhdeksän vuoden aikana. Ensimmäisinä vuosina ajettiin pari kilpailua vuodessa ennen keskusjärjestön perustamista. Vertailuksi nyt kuluvana vuonna 2020 kilpailulupia myönnettiin 43:lle kilpailulle (ralli, sprint, special ja JokkisRace) ja rallin harjoituskilpailuja oli neljä. Yksittäisten talvikilpailuiden osallistujamäärät nousivat reilusti yli 200:n. Pienestä on lähdetty ja tähän on tultu.

Hamun toimintavuotta 2020 on ohjannut turvallisuuden kehittäminen. Vaikka toiminta pyritään kilpailijoiden näkökulmasta pitämään mahdollisimman simppelinä, tuovat eri viranomaisten määräykset ja ohjeet oman haasteensa nykypäivän moottoriurheilun toteuttamiselle. Esimerkiksi jatkossa ELY tulee tarkastelemaan erikoiskokeiden ohella myös siirtymien kuntoa ja tämä aiheuttaa kilpailun kokonaiskustannusten kasvamista ja yhtä hyväksyntäprosessia lisää kilpailun järjestäjille. Turvallisuus- ja kemikaalivirasto Tukesin ja Hamun yhteisessä palaverissa analysoitiin moottoriurheilutapahtuman turvallisuutta. Tulevaisuudessa kilpailujen turvallisuuden suunnittelua ja ohjeistusta yhdenmukaistetaan, ja Tukes on tässä toiminnassa apuna niin keskusjärjestölle kuin jäsenseuroillekin. Asian tiimoilta tulemme olemaan yhteydessä jäsenseuroihimme. Myös rallin katsojat voivat pitää huolta lajimme turvallisuudesta ja tulevaisuudesta. Penkalla siimoja ja katselualueita on syytä kunnioittaa!

Tulevien sääntömuutoksen osalta paljon keskustelua on aiheuttanut ensi kaudelle pakolliseksi tuleva Hans-niskatuki. Muutamien kisojen tekniikkalomakkeiden mukaan ”hanssi” oli käytössä jopa 90%:lla osallistujista. Varsin hyvin tämäkin turvavaruste on otettu käyttöön, vaikka sääntöpakko tuleekin vasta ensi vuonna voimaan. Oikean kokoinen Hans ja kuljettajan koon mukaan oikein säädetyt turvavyöt voivat ehkäistä kaularankavammoja äkkiliikkeen seurauksena. Varusteiden ja auton turvavarusteiden osalta suurimman turvallisuuslinjan rajan vedon tekevät kuljettajat itse. Eihän kukaan kiellä päivittämästä turvavarusteita uudempiin! Turvallisuuslinjana voidaan nähdä myös se, miten paljon pimeille nypyille otetaan riskiä – säännöt eivät vaadi jarruttamaan tai vetämään nostamatta!

Hamun sihteerin työ on tämän vuoden aikana välillä ollut kuin ajaisi ylikovaa pimeälle nypylle. Koronaan liittyvät asiat ovat aiheuttaneet kovasti huolta, mutta ensihoitajan koulutus on tuonut onneksi tämän asian kanssa painimiseen tukea. Johtamisen ja kehittämisen YAMK tutkinnon myötä yhdistyksen toiminnan sujuvuutta ja tehokkuutta ajattelee ehkä eri tavalla kuin asiaan perehtymätön. Ensiarvoisen tärkeänä pidän sitä, että ryhmässä jokaisen on mahdollista esittää oma mielipiteensä, joiden pohjalta onnistutaan käymään rakentavaa keskustelua ja näin viemään asioita eteenpäin ja konkreettisiksi toimenpiteiksi. Yhteisen näkemyksen saavuttamiseksi vaaditaan joustavuutta ja toisten mielipiteiden kunnioittamista, pelkästään omaa kantaa ajamalla ei yhteistä hyvää mielestäni onnistuta saavuttamaan. Hamun kasvaminen keskusjärjestönä on todella positiivinen asia, johon on vastattava juurikin sujuvoittamalla ja selkiyttämällä Hamun tämänhetkistä toimintaa.

Kesän ja syksyn aikana on riittänyt puuhaa ensi kaudella käynnistyvän Harrasterallisarjan kanssa. Tämän tiedotteen naputteluvaiheessa listoilla oli jo mukavasti osallistujia. Käykäähän lukemassa sarjan tuoreet kuulumiset harrasterallisarja.fi sivuilta!

Joulun aikaan saa painaa vähän jarrua ja rauhoittua. Oikein rauhallista Joulunaikaa kaikille! Kireitä siimoja ja hallittuja luisuja tulevaan vuoteen!

Minna Sirvio, Hamun sihteeri

PS. Joulun pyhinä voi vaikka kirjoitella palautetta kuluneesta vuodesta – minna.sirvio@harrastemoottoriurheilu.fi!

Kuva: Vuoden 2012 EKO-10 rallissa reitin korkkasi numerolla 1 Minna Sirvio Tommi Hynysen kartturoimana. Kuva Joonas Martiskainen http://jmmsports.kuvat.fi